Yksi kultaisista säännöistä trendikkäitä muotivaatteita ostettaessa on olla varovainen, sillä trendit ovat lyhytikäisiä. Sinun tulee varoa erityisesti mikrotrendejä, koska niitä on yleensä vain kauden ajan, joskus vähemmän. Ihannetapauksessa sinun tulisi ostaa trendikäs esine varhain muotisyklin aikana, ennen kuin se tulee valtavirtaan, ennen kuin sen katsotaan muotipiireissä olevan matkalla ulos. Aika ostaa muotitrendi on silloin, kun julkkikset ja mallit nähdään sen päällä. Ongelmana on, että uusia nousevia trendejä on vaikea saada käsiinsä ennen kuin ne pääsevät valtavirtaan. Jos onnistut löytämään viimeisintä huipputrendiä esittelevän vaatteen muodikkaasta putiikista, maksat siitä todennäköisesti käsivarren ja jalan.
Aika pukeutua muotitrendiin on silloin, kun se ensimmäisen kerran osuu valtavirtaan, toisin sanoen, kun sen näkee ensimmäistä kertaa lehtien muotitoimituksissa ja keskitason vaatekaupoissa. Keskitason vaatekauppa ei ole tavaratalo tai korkealuokkainen putiikki, vaan se, joka on erikoistunut muotivaatteisiin ja asusteisiin. Suuria tavarataloja, jotka myyvät muita tavaroita kuin vaatteita, kuten kodin tavaroita ja elintarvikkeita, ei kuitenkaan pidä alennella käsistä, koska niissä on joskus pari laadukasta, mutta kohtuuhintaista muodinmukaista mallistoa. Ennen kuin lähdet ulos ostamaan trendikkäitä muotivaatteita tai asusteita, kannattaa katsoa muotilehdissä tulevan kauden trendiennusteita. Muotilehdet antavat hyvän käsityksen siitä, mitä kannattaa huomioida ostoksia tehdessä.
Toinen kerta, kun saatat haluta ostaa muotitrendin, on silloin, kun tietty trendi sopii kehosi muotoon. Jos trendi sopii sinulle, voit mennä villiin, ellei trendi ole outo. Bubble-hame-minit ovat esimerkki. Vaikka tämä trendi ajoittain nostaa rumaa päätään, se ei ole, eikä siitä tule koskaan klassikkoa, ja useimmat ihmiset näyttävät niitä käyttäessään lievästi typeriltä riippumatta siitä, kuinka mallimaisia ne ovat!